Protesty v Brně proti kontroverzní hře Naše násilí a vaše násilí otevřely diskusi o hranicích umění

27. 5. 2018
Foto: Robert Vystrčil

Brněnské divadlo Husa na provázku uvedlo 26. května hru kontroverzního chorvatsko-bosenského režiséra Olivera Frljiće s názvem Naše násilí a vaše násilí. Odpůrci se ji pokusili bojkotovat. Ukázali tím ale, že ji vůbec nepochopili. Proč?

~KOMENTÁŘ~

V rámci festivalu Divadelní svět byly v Brně představeny hned dvě hry tohoto režiséra: Prokletí a Naše násilí a vaše násilí. Obě byly značně provokativní, ale hlavně druhá z nich, Naše násilí a vaše násilí, vzbudila značnou pozornost nejen českých médií ale i ultrapravicových Slušných lidí, politické mrtvoly Miroslava Sládka nebo například kardinála Dominika Duky. [1] Slušní lidé se nakonec sobotní představení pokusili bojkotovat.

Jako divák jsem zhlédnul první jmenovanou hru Prokletí [2]. V rámci jedné ze scén proběhne felace sochy papeže Jana Pavla II., následně je označen za „ochránce pedofilů“ a nakonec symbolicky oběšen. V jiné scéně herci a herečky za provádění kopulačních pohybů deliricky skandují „Polska, Polska!“ a jindy herečka uprostřed hry málem začne vybírat peníze na objednání vraždy Jarosława Kaczyńského. Do rány se dostane i konzervativní přístup církve a státu k potratům.

Frljić ovšem nezůstává jen u prvoplánové provokace. Sebeironicky si utahuje z vlastní zbabělosti. Zatímco herci dávají v Polsku, kde se situace po mnohem větší vlně odporu vyhrotila, všanc vše, on před svými odpůrci utíká z Polska zpět do své domoviny. Frljić nemoralizuje z povýšené pozice, protože měří stejným metrem i sobě. Během celého představení buší do hranice mezi fikcí a realitou a nutí se diváka ptát, kde leží ona hranice a kam až ji lze posunout.

Foto: Robert Vystrčil

Frljićův režisérský um Slušní lidé neocenili

Hranici mezi fikcí a realitou ignorují Slušní lidé, ultrapravicové národovecké uskupení kolem boxera Zdeňka Pernici a spolku SAZE, z. s. z brněnských Židenic. [3] Nejprve se ve čtvrtek ve jménu diskuse pokusili bez lístků vtrhnout na Prokletí, což jim (“díkybohu”) nevyšlo. Poté se vydali do hotelu, kde byl ubytovaný slovinský soubor, který měl hrát sobotní představení Naše násilí a vaše násilí. [4]

Na sobotní inscenaci již byli lépe připraveni – měli zakoupené lístky. Naše násilí a vaše násilí totiž v Česku budilo mnohem větší kontroverze než Prokletí. Do médií unikla z kontextu nešťastně vytržená scéna, v níž postava Ježíše znásilňuje muslimku. To se Slušným lidem nelíbilo.

Krátce po začátku představení Slušní lidé vtrhli na jeviště a hru se svým pískotem a fyzickou přítomností pokusili zastavit. Herci zareagovali bezchybně: začali na jevišti tančit. Bizarnost situace dokresluje to, že herci byli po dobu bojkotu nazí. Nakonec zasáhl antikonfliktní tým a Slušné lidi vyvedl, paradoxně pro jejich neslušné chování v divadle. Představení se dohrálo do konce, až na drobné narušování od skupinky fanatiků, kterým se podařilo v divadle zůstat.

Paradoxní a smutné na celé situaci je pokrytectví Slušných lidí a dalších jim podobných skupin. Schovávajíce se za svobodu projevu, narušili představení a následně reálně blokovali a mazali nesouhlasné příspěvky na svém facebookovém profilu, to vše jen proto, že nesnesli názory projevené v divadelní fikci. Přitom právě tímto chováním odepřeli právo na svobodu projevu režiséru divadelní hry.

Foto: Robert Vystrčil

Senzacechtivost českých médií dmýchá ve společnosti nenávist

Celou kauzu dokresluje ještě jeden smutný střípek ze současné společnosti. Česká média účelově vytrhla jednu scénu z kontextu celého představení, čímž zažehla nepřátelské reakce proti němu. Namísto reakce na jednu scénu vytrženou z kontextu a trapné snahy o přerušení představení by stačilo celou divadelní hru zhlédnout.

Pak by možná stačilo sednout k pivu a svobodně a nenásilně inscenaci prodiskutovat. Bylo by však nutné brát svobodu projevu vážně. To Slušní lidé a jim podobné skupiny nedělají: pouze se za ni alibisticky schovávají, když pošlapávají práva jiných. A média se na tom bohužel podílejí.

Frljićovy hry u nás byly uvedeny už dříve [5], dosud se jim ale nedařilo upoutat tolik mediální a společenské pozornosti. Odpůrcům ironicky uniká fakt, že právě kvůli jejich přičinění se o hře bude mluvit ještě hodně dlouho po skončení festivalu Divadelní svět v Brně.

Inscenace totiž, podle mě, primárně nebyly určeny souznícímu publiku, nýbrž se měly nejvíce dotknout odpůrců. Ty totiž režisér nejvíce kritizuje a odsuzuje. A to se mohlo povést jen za jejich součinnosti, kterou jim Slušní lidé, Dominik Duka, Miroslav Sládek a další ochotně poskytli.

Evropské hodnoty

Nejvíc nepochopené zůstalo to, že obě hry byly mnohem víc než jen provokativní a kontroverzní. Obě nastavují společnosti (černé) zrcadlo, když kritizují a odsuzují pokrytectví katolické církve: například pedofilii jejích hodnostářů, kult osobnosti Jana Pavla II. v Polsku [5], postavení žen v konzervativní společnosti, negativní vztah k jinakosti a menšinám (sexuálním, náboženským) nebo odsouzeníhodnou reakci (české) společnosti na uprchlickou krizi. Toho si však samozřejmě nemůže být vědom někdo, kdo ani jednu hru nezhlédnul. Někdo, kdo se o ní vyjadřuje na základě pár kusých informací v médiích nebo na základě prvních pár minut předtím, než se pokusí představení přerušit.

Pokud někdo obě představení vnímá jako útok na „tradiční evropské hodnoty vycházející z křesťanství“, pak se s takovými hodnotami neztotožňuji a odmítám je. A pokud tyto zatím „evropskými hodnotami” nejsou, pak pevně doufám, že se jimi nikdy opravdu nestanou.


[1] Kromě politické mrtvoly Miroslava Sládka (SPR-RSČ) se k případu mediálně vyjadřoval i nechvalně známý kardinál Dominik Duka například zde: https://www.expres.cz/kardinal-duka-islam-migranti-dgu-/zpravy.aspx?c=A180517_182537_dx-zpravy_stes

[2] Odkaz na hru na stránkách festivalu Divadelní svět: http://www.divadelnisvet.cz/cs/prokleti

[3] Členové hnutí jsou i osoby, které se v 90. letech pohybovaly kolem obávaného chuligánského Johnny Kentus Gangu (JKG stojí mj. za nedávnými výhružkami kavárně Tři ocásci a jejím hostům za to, že podnik vyjádřil na Facebooku solidaritu s uprchlíky). Ultrapravicové hnutí Slušní lidé je napojeno na bývalého starostu brněnských Židenic Romana Vašinu (ODS). Židenická odnož Slušných lidí se pak skrývá za spolkem SAZE nebo Šimičáci.

[4] Reportáže z dění zpracovala například Česká televize nebo iDnes: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/2491222-frljicove-hre-prisel-spilat-i-republikan-sladek-podle-divadelniho-experta-je-zbytecny a https://brno.idnes.cz/protesty-divadlo-husa-na-provazku-hra-nase-nasili-vase-nasili-aktiviste-1on-/brno-zpravy.aspx?c=A180525_162626_brno-zpravy_krut

[5] Například v Divadle na Palmovce: https://www.lidovky.cz/recenze-skandalni-prokleti-k-ohlasovane-katastrofe-jeste-nedoslo-1c0-/kultura.aspx?c=A171027_115750_ln_kultura_jto

[6] Jedna z mnoha kauz, která v poslední době vybublala na povrch: https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/poland/10961493/Polish-Catholics-in-decline.html

Čtěte také:


Máme v justici genderový problém?

Dětská nevěsta ze Súdánu čeká ve vězení na smrt. Noura Hussein zabila v 19 letech manžela, který ji znásilňoval

Komunisté při převratu v roce 1948 těžili z poválečných změn



Autor: Štěpán Paulík

Vydavatel

  • Právo21, z. s.
  • Václavkova 1267/46
  • 615 00 Brno
  • IČO 07174918
  • ISSN 2570-8805 (Print)
  • ISSN 2570-8813 (Online)
  • MK ČR E 22833

Odběr novinek

  • Upozornění na nové články a zajímavosti nejen ze světa práva přímo do vašeho e-mailu. Od odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.

Přidejte se k nám

  • Chcete se podílet na tvorbě časopisu či se jen dozvědět informace o nás? Napište na redakce@pravo21.online. Detailní informace o publikačním procesu najdete zde.